perjantai 6. huhtikuuta 2018

Viivi II - CX500 vasemman kannentiivisteen vaihto

We meet again. Vuosi sitten Viivi II, eli suomen tunnetuin CX500 oli luonani huollossa. Silloin siihen tehtiin moottorin sisälle staattorin vaihto. Omistaja lähti kevään aurinkoisilla keleillä kotiinsa pyörällä. Kotikatuni oli lumessa, mutta 100m työntämisen jälkeen alkoi kuivat tiet.


Tällä kertaa huollettavaksi tuli seuraavat tehtävät:
- Vasemman sylinterin kannen-tiiviste
- Oikean pakoputken äänenvaimentaja
- Takavanteen hammastus kardaanin kulmavaihdetta vasten


Talven ollessa ennätyspitkä, Herra Oma-Aika toi cx:n luokseni pakettiautolla. Etäisyyttä kuitenkin noin 200km, niin ei sitä lähdetä riskeeraamaan lumessa ja jäässä ajamalla. Perille saavuttuaan mukana piti olla takavanteen hammastus. Se oli laitettu kyytiin, mutta perillä sitä ei enää ollut autossa. Se oli pudonnut vahingossa matkan varrella oven avauksella Teboil Pirkanhovin pihaan Lempäälässä. Oma-Aika soitti sinne ja kukaan ei ollut tuonut kassalle mitään epämääräistä myttyä pihalta. Pirkanhovin asiakaspalvelulle täydet pisteet siitä, että siellä oli työntekijä lähtenyt pihalle etsimään ja hetken kuluttua soittanut takaisin, että paketti on löytynyt. Upean työn vuoksi vein paketin Fazerin sinistä ja kiitoskortin henkilökunnalle noutaessani hammastuksen.


Sitten pyörän kimppuun. Täytyy sanoa että joka kerta hämmentää miten hieno maalipinta tässä CX yksilössä on. Ja miten hieno sävy. Joten kohdellaan osia sen vaativalla tarkkuudella ja hellyydellä, ettei aiheuteta jälkiä mihinkään.


Päätin aloittaa urakan siitä pahimmasta, eli kannentiivisteestä. CX:ssä kansi lähtee lopulta tosi helposti irti. Ihan ensimmäisenä valutetaan jäähdytysnesteet pois. Sen jälkeen irroitellaan kansien välissä oleva kuminen viimasuoja, joka on parilla 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni.
Tämän jälkeen termostaatilta kannelle tuleva putki ja mutkapala irti. Seuraavaksi pakoputken alkukäyrä, kaasarilta tuleva imukurkku, sekä yksi kanteen kiinnitetty moottorin tukipultti irti. Lopuksi vielä venttiilikoppa ja sytytystulppa irti ja voi kunnon työ alkaa. 

Tässä ei kauaa mene ja kansi onkin siinä tilanteessa, että sitä voi alkaa irroittelemaan. Neljä isoa pitkää kannenpulttia irti ja voit nostaa keinuvivuston pois.

Moottori kannattaa pyöräyttää TL-ajoitusmerkkiin puristustahdille, vasenta kantta irroittaessa. Näin venttiilit ovat kaikki kiinni ja työntötangot ovat kevyesti irti. Vastaavasti jos irroittelet oikean puolen kantta, niin aseta ajoitus TR-merkkiin.

Tässä on kannet koneistettu ja muistaakseni sylinterit porattu pari vuotta sitten. Tarkalleen ottaen 2015 on viimeksi vasemman sylinterin kannentiiviste vaihdettu. Tämän johdosta kansi lähti hienosti irti noin neljän kumivasarapaukautuksen jälkeen. Kannenpultit lähtivät niin pienellä pyöräytyksellä auki, että epäilen, etteivät ne olleet ehkä ihan momentissaan.

Usein kannet ovat niin tiukasti palaneet kiinni tiivisteeseen, että irroitus voi olla hankalaa. Tällöin hyvä keino on pyöräyttää moottoria niin että mäntä on alhaalla. Sen jälkeen pujota sylinterin sisään jotain pehmeää, kuten nailonnarua tai vastaavaa. Sitten kun sitä on tarpeeksi sisällä, niin pyöräytät moottorista männän takaisin ylös ja kansi nousee mukana.

Tässä yksilössä oli niin, että kannentiiviste tihkui ajan kanssa ihan vähän jäähdytysnestettä sylinteriin ja sen vuoksi käynnistyminen oli hankalaa parin päivän seisonnan jälkeen. Nestettä valui niin vähän, ettei sitä huomattu edes syyläristä, mutta juuri sen verran, että käynnistys hankaloitui.

Vaikea spekuloida mikä on ollut syynä tarkalleen, mutta spekuloidaan tässä hieman.
Kannen irrottua ensimmäisenä hyppäsi silmään tämä yksi kohta.


Näyttää siltä, että tiivisteestä on pahvia irronnut.


Toiselta puolelta tiiviste näytti siltä, että pahvi oli irti metallin vierestä. Ehkä siihen on tullut hiuksen hieno ura, josta neste pääsi hijalelen tihkumaan kylmässä moottorissa sylinteriin.


Yksi syy on voinut olla se, että on käytetty laadutonta kannentiivistettä?
Moni vannoo alkuperäisvalmistajan kannentiivisteeseen, joka on helposti 2-3 kertaa kalliimpi, kuin mitä muiden valmistajien.


Toinen syy on voinut olla kannen pulttien koloissa oleva öljy. Kaikissa kannen pulttien koloissa oli öljyä ihan liiaksiin. Jos koloissa on nestettä ja yrität sinne ruuvata pulttia, niin selväähän on, ettei se pultti kierry niin pohjaan asti, kuin ehkä on tarkoitus. Tämä tarkoittaa, että kansi ei tule momenttiinsa. 

Oikea tapa on, että kolot tulevat olla tyhjät ja puhtaat. Sitten kannenpulttien kierteet puhdistetaan ja voidellaan kevyesti. Samoin kannenpulttien hattujen alapuoli voidellaan kevyesti ja puhdistetaan keinuvivuston ne kohdat, joihin kannenpulttien hatut tulevat kiinni.

Näin epäpuhtauksien, pölyn, hiekan tai kuivuuden aiheuttama kitka kierteissä ja hatun alla ei aiheuta sitä, että kitkan vuoksi momentti näyttäisi olevan oikea, vaikka todellisuudessa kierteet voideltuna oikeaan kannen momenttiin olisi vielä matkaa. 

Voi toki olla, että löysän kannen vuoksi öljyä olisi valunut kierteitä pitkin koloihin, mutta en tahdo uskoa sitä. Sen verran paljon öljyä oli koloissa ja kierteet kuitenkin ovat aika tiiviisti, sekä kannentiiviste  oli puhdas öljystä.


Sylinteriputkea tarkastelin tarkemmin, niin korroosiota ei ollut näkyvissä. Jäähdytysnesteen vähäinen määrä ei luultavasti ole ehtinyt tekemään hirveämmin tuhoja. Hyvä.

Ja koska tässä nyt on kannentiivisteet kertaalleen vaihdettu pari vuotta sitten, niin tehdään tällä kertaa varman päälle ja laitetaan Hondan oma orkkis tiiviste.



Tiivisteessä oli pieni vekki metallissa. Mutta muutamaan suuntaan tehdyn kyselyn perusteella aika yksimielisesti vastaus oli, että voi käyttää. Sisään vaan ja se puristuu kyllä suoraan ja kasaan. Ja toden totta kun avasin tiivistepaketin, niin metalli oli niin pehmeää, että sen sai käsin taitettua suoraan. Joten metalli on niin pehmeää, että se painuu hyvin tiiviiksi.


Kansi näytti nätiltä ja puhtaalta. Niin hienosti lähti vanha tiiviste irti. Jotain merkintöjä oli myös koneistuksesta. -0.07? Tarkoittaako, että noin pieni siivu otettu pois? En tiedä.


Kannen tiivisteen lisäksi sylinteriputken yläpuolella on öljysuutin, jonka ympärille tulee o-rengas. 
Hondan varaosanumero näytti tällaista numerosarjaa ja toki tilattiin sitten pari sellaista. Toinen varuille.

Hämmästyttävää oli, että o-rengas ei istunut yhtään paikalleen, vaan näytti olevan liian iso. Tarkistin vielä jokaisen vuosimallin osanumerot ja kyllä ne näyttivät tuota osanumeroa. hmm...


Minulla oli hyllyssä myös kolmannen valmistajan o-rengas sarja, jossa oli samaan käyttöön tarkoitettu o-rengas. Tarkistin senkin ja sekin oli totta vie samaa kokoa, eli liian iso. O-rengas ei edes mahtuisi tiivisteen sille varattuun koloon.


Google avuksi ja selvittämään. Löytyi tällainen selitys CX-keskusteluista maailmalta. Muutkin ovat huomanneet, että Honda on kertonut tässä väärän osanumeron. Oikea koko on 6.9 x 1.5 mm.



Ei lähdetty metsästämään juuri oikeata o-rengasta. Hyvästä o-rengaslajitelmasta löytyi o-rengas kokoa 7.10 x 1.80 mm, joka ei heittänyt enää juurikaan oikeasta koosta. Kovuus SH70, eli pehmeä malli, joka painuu kyllä hyvin kasaan ja tiivistää. Kumi lienee perus nitriilikumia, jonka ominaisuuksiin kuuluu hyvä öljynkesto sekä kuumuuden kesto +120'C asteeseen asti.
Kuumuudenkesto luulisi riittävän, koska jäähdytysneste ei nouse yli +90'C koskaan toimiessaan ja tämä o-rengas tulee sylinterin kauimmaiseen ulokkeeseen, joka lienee sylinterin yksi viileimmistä kohdista.



O-rengas istuu täydellisesti suhteessa suuttimeen ja suhteessa tiivisteeseen. Kannentiivisteiden liimaamisesta ollaan montaa mieltä. Toiset sanovat että kuuluu liimata ja toiset sanovat että ehdottomasti ei, jollei kyse ole jostain kisapyörästä. Koska tässä tiiviste oli vuotanut ja nyt tehdään viimeisen päälle oikein, niin tehdään Hondan insinöörien ohjeen mukaan, joka sanoo että tiivisteet tulee liimata kansiin. 


Tiivisteliimaksi kannentiivisteen molemmin puolin tuli paljon kehuttu Blue Hylomar, jota saa Motonetista ja vastaavista liikkeistä. Tässä vielä kuvakaappaus ohjeistuksesta Hondan CX500 tehtaan huoltomanuaalista.


Sitten vaan kansi takaisin paikoilleen keinuvivustoineen. HUOM! kierrä kunnolla auki kaikki venttiilien välyksien säätöruuvit. Muutoin ne kanittavat vastaan ja et ehkä saa oikeaa momenttia kanteen. Kun momentti on oikea, on aika säätää venttiilien välykset kuntoon uudelleen.

Kannenpulttien asettamiseksi momenttiin kannattaa käyttää tällaista manuaalista momenttiväännintä, jonka viisari näyttää momentin. Jos käytät naksahtavia momenttivääntimiä, niin silloin sen kannattaa olla kunnon laadukas vehje, eikä markettien halvimmasta päästä. Ne kun naksuu toisinaan vähän omiaan. Ne kelpaa kyllä lohkojen pulttien ym. asettamiseksi oikeaan momenttiin, mutta kannenpultit ovat ehkä pyörän tärkeimmät pultit ja ne tulee asettaa oikein just eikä melkein.

Oikea momentti CX500 kannen pulteille on 33-40 ft lb, eli 45 - 54 Nm
Asetin tähän suosilla tuon kireän noin 40 ft lb.


Kannen kiristin ristiin rastiin vuorotellen pultteja kiristellen noin 7 eri syklissä. Ohjeistus on että pikkuhiljaa kierretään kolmessa eri kiristyslujuudessa. Mutta haittaa ei ole jos kiertoja tekee useammankin. Pääasia että kansi painuu suoraan ja tasaisesti.



Kansi paikoillaan ja annoin yön yli olla, ennen kuin laitoin jäähdytysnesteet sisään. Ei vuotoja.

Samalla vaihdettiin uudet Motul 5000 öljyt, sekä öljynsuodatin. Öljy oli mustaa ja puhdasta. Ei merkkejä, että siinä olisi jäähdytysnestettä puuroutumassa. Jäähdytysneste värjää öljyn kermaiseksi. Ehkä sitä jäähynestettä on tullut niin vähän, että se on palanut suurin osa pois tai viimeistään höyrystynyt huohotusletkun kautta. Huohotusletkun korkissa näytti olevan pieni paakku hyytelöitynyttä kerman väristä öljymössöä. 



Puhdistin tuon nipan ja siitä lähtevän letkun kermaisesta mössöstä ja letku paikalleen. 

Tämän jälkeen saikin laittaa pyörän käyntiin ja käyttää kuumaksi kunnolla. Annoin pyörän käydä 2500rpm kierroksilla noin 20 minuuttia siten, että lämmöt nousi kunnolla pariin otteeseen. Samalla syylärin korkki auki, jotta sai burbautettua ilmakuplat pois kierrosta. Lopuksi jäähynesteet täyteen ja korkki kiinni.


Seuraava homma on antaa pyörän jäähtyä yön yli ja löysätä venttiilien välysten säätöruuvit. Jälkikiristää kannenpultit momenttiinsa ja säätää venttiilien välykset uudelleen kuntoon.
Ja homma on valmis.

Sen jälkeen vielä oikean pakoputken äänenvaimentajan vaihto, sekä takapyörän kardaani-hammastuksen vaihto uuteen ja Herra Oma-Aika voi noutaa pyöränsä kesän ajoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti