CX500 triple bypass

Triple Bypass, eli kuinka vaihdat jakoketjun, staattorin sekä vesipumpun mekaanisen tiivisteen.


Alkuperäinen teksti englanniksi http://cxgl.wikispaces.com/Triple+Bypass

Tämä lähinnä itselle muistiin osalistaksi suomennettuna, jos jostain syystä alkuperäinen katoaa

---------------------


Ensimmäiseksi irroita moottori rungosta ja valuta moottorista öljyt sekä jäähdytysnesteet pois.

Toiseksi hanki paljon minigrip pusseja tai rasioita, missä pidät järjestyksessä ja nipuissaan osat.

Kolmanneksi, ota paljon valokuvia matkan varrella. Niillä on suuri arvo, kun kootessa ryhdyt arpomaan, että mikä osa tuli minne ja miten päin. Valokuvista voi myös jälkikäteen tarkastella tilannetta. Sekä tarvittaessa pyörän myyntitilanteessa voi todistaa että on tehnyt tämän suuren huollon.

Kaikki numero-koodit ovat OEM numeroita, eli alkuperäisosien numeroita.

Vaihtoehtoisia osia saattaa löytyä halvemalla.
---------------------

Kun moottori irroitetaan, tarvitset nämä uudet tiivisteet

  • 2 kpl sylinterin ja etupakoputken välisiä tiivisteitä 18291-286-306 
  • 2 kpl etupakoputken ja h-palan välisiä tiivisteitä 18392-MK4-000 
  • 2 kpl h-palan ja äänenvaimentimen välisiä tiivisteitä 18392-MG7-750 
---------------------

Jos avaat moottorin takalohkon huoltoa varten, tarvitset seuraavia uusittavia osia:

  • moottoriöljyä ja öljynsuodattimen 
  • jäähdytysnestettä 
  • 5 kpl o-renkaita ulkoisia vesiputkia varten (21.9x2.3)mm 91301-MB6-003 
  • (mikäli et irroita termostaattia ja sen ympärillä olevia vesiputkia, et tarvitse kuin yhden o-renkaan moottorin vasemmalla reunalla näkyvän kromatun vesipumpulle vievän putken päähän. Muut ovat termostaatin putkille) 
  • 2 kpl o-reinkaita takalohkon sisäisiä paksuja vesiputkia varten (23x2.8)mm 94608-50000 
  • 1 kpl takalohkon tiiviste 11394-449-306 
  • 2 kpl ulkoisia vesiputkia varten (lohkosta mutkapaloihin, jotka menee termostaatille) (23x2.8)mm 94608-50000 
  • 2 kpl takalohkon ohjuripala (10x16)mm 94301-10160 (ei pakolliset uusia)
---------------------

Jos uusit staattorin, tarvitset:


Huom!
- Jos sinulla on alkuperäinen cdi-boksi, niin tarvitset alkuperäismallisen G47 staattorin. G47 staattorista tulee enemmän johtoja ulos. 3kpl normaali virtana ja 2kpl cdi-boksille syöttävänä virtana. Alkuperäinen cdi-boksi siis toimii vaihtovirralla (AC). G47 puskee ulos 170W. Vaikea löytää ja hintaluokka on 250-300e postikuluineen.

- Mikäli sinulla on IgniTech CDI-boksi, niin riittää GL500:sta tuttu G8 staattori. G8 staattorista tulee vain 3kpl johtoja normaalia vaihtovirtaa tuottamaan. Koska IgniTech cdi toimii tasavirralla, niin se saa virtansa akulta, eikä staattorilta. G8:ssa on enemmän käämejä, jotka tuottavat 250W tehot ulos, joka on hyvä juttu lisävarusteita ajatellen (navi, puhelinlaturi, lämpökahvat, lämpöliivit, intercom, ...) ja lisäksi G8 on noin 80e + postikulut (~100e max) luokassa ja niitä on helppo löytää.

- Toisin sanoen, mikäli lähdet staattoria vaihtamaan, niin suosittelen ostamaan G8 staattorin ja siihen samaan konkurssiin IgniTech cdi-boksin (noin 170e posteineen). Yhteishinta 250-300e, joka on liki sama mitä pelkällä G47 staattorilla. Ja lisäksi saat uuden paremmalla sytytyskäyrällä varustetun cdi-boksin. Vanha boksi on kuitenkin jo yli 30 vuotta vanha ja jossain vaiheessa se hajoaa. Ja koska G8 staattorin kanssa alkuperäistä cdi-boksia et voi enää käyttää, niin mikäli se on toimiva, voit huoletta myydä sen suomessa 50-100e hintaan eteenpäin. Tämä pudottaa käytännössä sinulle IgniTech + G8 yhdistelmän hinnan 200e luokkaan, joka on alle pelkän G47 staattorin hinnan.
---------------------

Jos uusit vuotavan vaihdepolkimen akselin stefan, tarvitset:

  • 1 kpl stefa (14x26x6) 91251-ZW5-003 (tämä voidaan vaihtaa myös ilman moottorin irroitusta ja purkamista) 
---------------------

Kun uusit vesipumpun mekaanisen tiivisteen, tarvitset:

  • #5. 1 kpl mekaaninen vesipumpun tiivisteHondan alkuperäinen osanumero 19217-611-000 on kallis. Vaihtoehtoisesti käy myös edullisempi ja toimivaksi havaittu Yamahan vesipumpun tiiviste osanumero 11H-12438-10-00
  • #13. 1 kpl stefa mekaanisen tiivisteen taakse lohkon sisäpuolelle (18x28x6) 91202-283-013 
  • #1. 1 kpl vesipumpun suojakannen tiiviste 11396-415-000 (o-rengasmainen kuminen tiiviste, joka voidaan uudelleenkäyttää, mikäli on ehjä) 
  • #16. 2 kpl dowel pins at water pump (10x16)mm 94301-10160 
  • (#4. 1 kpl vesipumpun propelliosaa, mikäli vanha on vaihtokunnossa 19215-415-010 ) 
  • #11. 1 kpl kupariprikka 6mm 90441-706-000 (Suositeltavaa on hinnan puolesta tilata uusi kupariprikka, kuin hehkuttaa vanha uudelleenkäytettäväksi) 
  • #12. 1 kpl prikka 10mm 90453-415-000 










Esimerkki. #5 = kuvassa osa numero 5
---------------------

Kun uusit jakoketjun, tarvitset seuraavat osat:
  • #3. 1 kpl jakoketju 14401-MA1-013 
  • #4. 1 kpl manuaalinen jakoketjun kiristin 14500-470-751 
  • #10. 1 kpl jakoketjun ohjuri setti 14600-415-305 (osan #12, jakoketjun ohjurin valmistus on lopetettu. Jostain liikkeestä saattaa löytyä vielä käyttämätön varaosa hyllystä. Ebayssa näitä vilahtelee välillä kun etsii haulla "CX500 cam chain guide". Kannattaa etsiä heti varalle yksi, koska näitä paukkuu muutenkin satunnaisesti, jos ketju pääsee liian löysänä juoksemaan.) 
  • #18. 1 kpl o-rengas jakoketjun kiristäjän säätöpulttiin (6.5x3.1)mm 91312-415-000 
  • #6. 1 kpl jakoketjun kiristimen jousi 14515-415-000 
  • #1. 1 kpl jakoketjua pyörittävä hammasratas 14321-415-000 










Kuvallinen remontti cx500 customiini löytyy tästä postauksesta

http://tuumaustauko.blogspot.fi/2013/02/cx500-custom-triple-bypass.html