torstai 11. toukokuuta 2017

GL1100 goldwingin ylilatauksen korjaus

GL1100 wingissä tulee ajan kanssa melkein väistämättä ongelmaksi liian kova latausjännite.

Täällä on selitetty se todella hyvin ja ohjeistus miten se korjataan.
http://ocularbiker.blogspot.fi/2015/09/wingin-ylilatauksen-korjaus-tyypillinen.html

Huomasin omassa wingissäni talven ensiajojen jälkeen valumajälkiä suoraan akun alapuolella. Ne osoittautui akkuhapoksi ja sitä oli niin rungossa, kuin uudehkoissa rosteripakoputkissakin.

Akku oli selvästi kiehunut. Pistin wingin tulille ja mittasin jännitteen akulta kierroksia ottaen. Latausjännite oli 15.15V, eli tosiaankin liikaa.

Tuli aika tehdä latauksen korjaus yllä olevan linkin ohjeen mukaan.

Selvästi runkoputkessa akun alla valumajälkiä, samoin Motad rosteriputkissa.


Aika pahan näköisesti valunut putkistolle. Luultavasti valuttanut pidemmän aikaa pikkuisen, kun ruostettakin on juuri nesteen kulkureitillä parissa kohtaa paljon. Mutta nyt sattui sitten valuttamaan oikein kunnolla.

Ja nyt kun oikein muistelen, niin edellisessä wingissänikin oli kromatuissa orkkis putkistoissa samassa kohtaa syöpymää jo ostovaiheessa. Samoin olen nähnyt monia wingejä livenä ja myynnissä, joissa on juuri tuossa vasemman puolen pakoputkessa valumajälkiä samassa kohtaa. 
Eli ongelma on todella yleinen!


Pultin kantakin oli syöpynyt valkoiseksi vastavaluneesta haposta.


Suoraan sanoen kiukuttaa ihan vietävästi.


Sitä oli valunut sivumuovin alareunaankin. Koitin puhdistaa hyvin. Toivottavasti ei sula pilalle.


Itse akku oli modernia suljettua tyyppiä. Jatkossa en osta suljettuja akkuja. Se on kiehunut hallitsemattomasti sieltä, mistä on löytänyt paineella tiensä ulos. Eli tässä tapauksessa tuosta kyljestä. Jos kyseessä olisi ollut tavallinen lyijyakku, jossa on huohotusputki, niin olisi edes kiehunut hallitusti maantielle, eikä pakoputkistolle.


Akun alareunakin oli vielä märkä.


Akun takaa paljastui yllätys, että akku on jo luultavasti edellisellä omistajalla pikkuhiljaa kiehunut ja ruostuttanut hapollaan metalliosia. Onneksi noista saa vielä hyvät. Talvella teräsharjaa laulamaan ja ruosteensyöjää päälle ja sitten mustaa hammeritea. Hyvä tulee vielä.


Jotta vältät saman kohtalon, niin sitten itse korjaukseen.

Alussa olleen linkin ohjeen mukaan nappasin regulaattorin ison valkoisen liittimen auki. Liittimen pyörän puoleisen johdotuksen liitoksesta piikillä painoin ulos mustan johdon. Se musta johto korvataan mahdollisimman vähän liitoksia sisältävällä johdolla, johon tulee akun jännite. Itse otin releen toisesta ulostulo-nastasta. Releen olin asentanut lisäsulakerasiaa varten, josta menee sähköt muunmuassa lämpökahvaelementeille ja tupakansytytin-laturille.

Releen ostin aikoinaan tarkoituksella mallia, jossa on kaksi ulostuloa. Ajattelin että siitä toisesta voi olla hyötyä joskus. No se hyöty tuli heti käyttöön. Rele oli sopivasti vielä asennettu ihan regulaattorin viereen, niin noin 10cm pitkällä johdolla sai vedettyä uuden korvaavan johdon tuon alkuperäisen mustan johdon tilalle.

Alkuperäisen johdon päälle laitoin abiko-liittimen ja teippiä, ettei se osu runkoon vahingossa. Lisäksi vielä nippusitellä laitoin sen kiinni toisen johdon varteen, ettei pääse osumaan mihinkään. Jälkeenpäin ajateltuna pari kutistesukkaa olisi kannattanut laittaa päällekkäin siihen päälle. Korjaan tuon sitten ensitalvena.


Uusi akku kiinni wingiin ja testaamaan. Ja arvatkaa onko uusi akku tavallinen lyijyakku huohotusaukolla, joka on letkulla hallitusti ohjattu moottorin alapuolelle. Kyllä on. Ei riskejä enää.

Nyt lataus antaa sopivasti 14.45 - 14.50V jännitteitä kierroksilla.
Latauskorjaus oli siis onnistunut.

Kumpa vain olisin tehnyt tämän heti kun ostin pyörän vuosi sitten.
Jos sinä omistat GL1100 wingin, niin tee tämä korjaus heti.


Toivottavasti nuo pakoputket saisi kiillotettua kuntoon. Täytyy koittaa porakoneeseen kiilloituslaikkaa ja hiomatahnaa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti