keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

GoldWing GL1100 1983 takajarrupääsylinterin huolto

Tässä jarruremontin tiimellyksessä piti laittaa jumittuneen takajarrun osalta hieman lisää osaa tilaukseen. Puuttuvia kumiosia ja repaleisia kumiosia vaihtoon.

Siispä aloin miettimään, että pitäisikö se takajarrupääsylinterikin samantien ottaa auki ja katsoa mitä se on syönyt. Se on kuitenkin merkitsevässä roolissa ja saattaa huonolla huollolla aiheuttaa sen, että pyörä jää tienposkeen takajarru lukossa.

Tutullani oli myös aikaisemmin samanlainen wingi ja hän teki vastaavan huollon omaansa, joten siitä innostuneena päätin ryhtyä tähän urakkaan.

1983 vuosimallin GL1100 on tämänkin osan osalta erilainen kuin muut vuosimallit. Takajarrupääsylinterissä ei ole banjopultti-liitosta, vaan siihen tulee kiinni jarruputki ns. frared fitting liitoksella. Ensimmäinen vuosimalli, jossa takajarru on haaroitettu myös toiseen etujarruun. Jarruputki haaroitetaan paineenjakoyksikössä etu- ja takarenkaalle lähteviin jarruputkiin, jotka lopulta vaihtuvat jarruletkuiksi. Jossain joku joskus sanoi, että jako menisi niin että jompaan kumpaan noin 40% jarrupaineesta ja toiseen 60%. Tiedä sitten onko totta. Jokatapauksessa osa on harvinainen ja aikaisemmissa wingiessä ei vastaavaa ole, koska banjo-liitoksella jarruvoima on mennyt vain takarenkaalle. Uudemmassa 1984 GL1200 on myös yhdistetty taka- ja toinen etujarru, mutta niiden jarrupääsylinteristä lähtee kaksi banjopulttia. Eli jako eteen ja taakse hoituu jo suoraan siitä.

Sikäli 1983 jarrupääsylinteri on harvinainen osa ja niiden löytäminen esim. ebaysta on kiven alla. Ja jos löydät osan, niin huonostakin pyydetään isoja hintoja. Harvinaisuus ja iso tarve maksaa. Jos taas osa hajoaa ja aiot vaihtaa koko jarrujärjestelmän uuteen, niin siinäkin on oma työnsä.


Irroittelin jarrupääsylinterin paikaltaan ja näky oli kieltämättä karmea. Haitarikumi oli revennyt ja sinne on lentänyt litroittain vettä ajojen aikana, sekä kiteytynyttä jarrunestettä oli sen verran, että tämä menee täydelliseen huoltoon.


Koko setti auki ja uimaan ultraäänipesuun. Siellä se sai tulikuumassa fairyvedessä uida ja täristä puolisentuntia ja puhdasta tuli.


Minulla on täydellinen huoltosetti tähän hyllyssä, mutta tämän avaamiselle ei vielä löytynyt tarvetta.


Osat Ultrassa pestyt osat olivat niin nätissä kunnossa, että niistä saadaan vielä hyvä vuotamaton yksikkö. Hieman maalia pintaan ja hyvällä voitelulla osat nippuun. O-renkaan vaihto ja uusi haitarikumi kiinni.



Tärkeää on tarkastaa, että tässäkin on relief hole auki hyvin. Eli se lähes silmällä näkemätön reikä, joka vapauttaa säiliöön takaisin paineessa laajenevaa jarrunestettä, jottei jarrut lyö lämpölaajenemisen takia lukkoon.



Hyllyssä olikin ennestään huollettu ja maalattu yksikkö, jonka laitoin wingiin paikalleen. 



Tuo nyt pyörästä irroitettu jää odottamaan maalausta, haitarikumia ja o-rengasta ja menee sen jälkeen jarrunesteellä kevyesti voideltuna minigrip pussissa varaosalaatikkoon odottamaan parempia aikoja. Olettaen että tuo pyörään laitettu huollettu yksikkö pelaa vuotamatta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti