maanantai 17. lokakuuta 2016

Viivi II vanha ja uusi staattori

Perjantai-illan tiimellyksessä alettiin irroittelemaan cx:n moottoria.
Öljyt olikin jo aivan mustat, joten ihan hyvä tässä samalla suorittaa öljynvaihto ensi kesää varten.


Huohotinletkun irroittaessani oli kermamaista muhjua hieman putken sisäpinnoilla.
Omistaja olikin kertonut, että tässä oli kannentiiviste jossain kohtaa hieman vuotamaan. Se on vaihdettu, mutta vähän tätä kermamaista oli jäänyt paikoitellen näkyville. Se ei haittaa menoa, kunhan öljyissä ei sitä ole.


CX:n motin irroittaminen alkaa olemaan jo niin tuttua hommaa, että siinä ei kauaa nokka tuhissut kun motti oli nesteet poistettuna ja rungosta irti tunkattuna.


Kätevä tuo moottoripyöränostin. Sillä on helppo irroitella moottoreita tai siirrellä pyörää vaikka tallissa lähelle seinää talvisäilöön.


Motin takaosasta aukeavan pienen peltikannen alta löytyy advanced pulserit. (vähän oli jäähynesteen ja öljyn seos päässyt tännekin kermoittumaan) Näitä tarvitaan cx500 alkuperäis cdi-boksin, sekä FinnBoxG47 cdi-boksin kanssa. Mutta jos käyttää ignitechiä, niin näitä ei tarvita. Tässä oli jotain pientä heittoa näiden kanssa yleismittarilla mitatessa. Uudemmat ovat matkalla jo saksan maalta suomeen.


Staattori näytti liittimien kangaspäällysteisten johtojen perusteella siltä, että sitä ei ole koskaan vaihdettu. Arvelin löytäväni moottorin sisältä alkuperäismallisen staattorin.
Ja niinhän sieltä löytyikin. Ainoa ero, että tässä mikä löytyi, on käämien pinnoite vihreää mömmöä. Kun taas tehdaspinnoitus on läpinäkyvää ja muuttuu öljyn kanssa tummaksi, lähes mustaksi.

Olisiko tämän alkuperäisen joku joskus käämittänyt uudelleen?
Vahva veikkaukseni on, että kyllä on. Nimittäin staattorin takapuolella johdot kiertävät kehänä rautasydämen reunalla, kunnes yhtenä nippuna tulevat ulos johtoliittimelle. Ja tässä kehällä kiertäessään ne johdot eivät ole pinnoitettu tuolla aineella. Epoksia vai mitä lie? Alkuperäismallisissa myös johdot rautasydämen reunalla kulkiessa on upotettu tuohon aineeseen.



Eipä näistä äkkiä silmin näkynyt kärvänneitä kohtia. Mutta mustaa oli siellä täällä, joten hyvinkin voi olla joku paikka kärvännyt kevyesti. 


Takapuolen johdotukset (esim sininen ja valkoinen) näkyvät tässä hyvin. Ohuet johdot, joita ei ole valettu epoksiin sisään. 


Kun taas uudessa staattorissa näkyy selvä epoksipinta näiden kaikkien johtojen päällä sulatettuna.


Ja käämitys on myös kirkkaalla epoksilla tehty, eikä vihreällä.


Tässä kuvat vanhan käytetyn staattorin pickup coileista.
Toisessa epoksi näytti sileäpintaiselta, mutta silti siinä oli havaittavissa selvää reunaa parissa kohtaa antureiden ympärillä. Voi olla pientä halkeamaa jo, josta pääsee lämmetessään öljy välistä ja aiheuttaa ongelmia?


Toinen oli selvästi surkeammassa kunnossa. Pientä pintahalkeilua joka kohdassa. 
Saattaa hyvinkin olla, että jompi kumpi näistä on aiheuttanut ongelmia käynnissä ja starttauksessa pyörän lämmetessä.


Samalla moottorin pohjasta löytyi erikoinen viritys.
Hauenleukaliittimellä ja kutistesukalla tehty johtoliitin vapaa vaihteen tunnistimeen.
Ilman tätäkin matka jatkuu vaikka vikaantuisi, mutta korjataan tällaiset kuntoon, jos mahdollista.
Pitäähän vapaavalon toimia mittaristossa.



jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti