maanantai 2. marraskuuta 2015

Venat säädetty ja kirkas kipinä

Moottorissa on ollut öljyt nyt pari päivää. Samoin jäähdytysnesteet. Ei mitään vuotoja mistään. Mahtavaa. Asentelin uuden kytkinvaijerin, sekä kaasuttimet paikalleen. 
Paketti alkaa näyttämään vihdoin hieman moottoripyörältä ja hyvältä sellaiselta.

Omaan silmään on aivan vietävästi häirinnyt tämä oikean sylinterin venttiilikopan pultti. Olen miettinyt että onko se joku mutteri kiristettynä kierretankoon vai mitenkä se oikein menee.


Ärsyttävästi se on tullut vielä läpi tuonne imuaukkoon asti muutaman kierteen verran.
Ruuvattu vielä tuo pultin kannan alla oleva krominen kaulus lyttyyn asti kireälle.


Nyt sain aikaiseksi avattua venakopan kannen ja haaveilin jo helicoilin tekemisestä sinne.
Mutta totuus oli vähän karmaisevampi. Siellä on lohkosta murtunut oikein pala irti. 
Näyttää vähän siltä, että sinne on yritetty porata isommalla terällä reikää ehkä juuri helicoilia varten ja lohkosta on murtunut pala irti. Sen jälkeen kenties päätetty porata läpi imuaukolle asti pienemmällä terällä ja tehty kierteet sinne suoraan kannen valuun.

Hitto! Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko mennään näin tai vaihdetaan kansi.
Minulla on varakansi hyllyssä, mutta jos tämä tällä eteenpäin kulkee, niin en suotta lähde vaihtamaan kantta. 



Vasemman puolen kansi oli ihan kunnossa tältä osin.


Se erikoinen pultti-viritys oli sitten tavallinen pultti, josta on sahattu pää irti ja sitten se on hitsattu tuollaiseen rumaan isoon umpinaiseen puolipyöreään isompaan mutteriin. Tavallaan kätevää, mutta onhan tuo nyt ikävän näköinen, kun hyppää niin kovin silmiin.

Joten tutkimaan pulttilaatikostoa. Sieltä löytyi sopivasti tismalleen saman mittainen pultti 10mm kannalla. Samalla 10mm kannalla on alkuperäisetkin venakopan pultit. Saa jatkossa auki samalla työkalulla, eikä yhden pultin takia tarvitse eri lenkkiavainta käyttää.


Löytyi myös hyllystä tuollainen leveäkauluksinen aluslevy.
Samoin uusi tiivistetty kannenpultin alustiiviste (miksi lie tuota kutsuisi?)
Ja koska tämä uusi ei ole kiristetty lyttyyn, niin näiden tuloksena kuin juuri sopivasti tuo uusi pultti lyheni sen 3-4 kierteen verran. Sen verran mitä se kurkkasi imuaukosta. Eipähän sotke virtauksia sitten enää siltäkään osin.


Omaan silmään hillitymmän näköinen ja ehkä eniten alkuperäistä muistuttava ratkaisu, niin kauan kunnes joskus tulee tarve vaihtaa sylinterin kansi.


Pari verrokkikuvaa ennen ja jälkeen.



Etenkin sivulta katsottuna ero on suuri ja ei enää niin silmään hyppäävä.



Käytännössä putket ja sivumuovit kiinni, niin pyörä olisi "ajokunnossa".
Toki en lähde sillä ajelemaan tuonne kurakeliin. Puhdasta pyörää mukavampi puunata talven aikana.
Jäljelle jää sellaista ulkoista siistimistä enemmän. Renkaiden vaihtoa, kiillotteluja, jarrunesteen vaihtoja ja jotain pieniä teknisempiä juttuja enää, kuten ehkä pyörän laakerien vaihtoa, ohjauslaakerin vaihtoa jne jne. Suurimmat ongelmat on nyt ratkottu :)

Kyllä siitä nätti pyörä vielä tulee :)



Kipinästä sen verran, että testasin kipinää lohkoa vasten ja en ole eläessäni nähnyt yhdessäkään pyörässäni niin puhdasta ja voimakasta kipinää. Jotenkin oikein silmään hyppäsi miten hieno kipinä tulee. Uusi staattori, uudet puolat uusine johtoineen, tulpanhatuista resistorit poistettu ja kaikki hapettumat poistettu sekä vielä uudet tulpat. Vielä kun vaihdan alkuperäisen CDI-boksin tilalle Akin FBG47 (FinnBox G47) CDI-boksin, niin sitten on kaikki sytytykseen liittyvät osat vaihdettu uusiin.

Taustalla näkyy jo seuraavan projektin moottori odottamassa avausta ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti