tiistai 19. elokuuta 2014

Goldwing GL1100 kaasuttimien synkronointi

GL1100 kaasuttimien synkronointi tehdään oikeaoppisesti seuraavasti.

Ihan aluksi moottori lämmitetään normaaliin käyttölämpöönsä. Synkronointi tulee tehdä lämpimällä koneella.

Ensin synkataan oikean puolen kaksi kaasutinta mätsäämään parina toisiinsa. Oikean puolen kaasuttimien välistä löytyy lattapäisellä ruuvimeisselillä kierrettävä ruuvi, joka on lukittu asentoonsa 8mm mutterilla. Tätä ruuvia ruuvaamalla säätö tapahtuu oikean puolen kaasuttimille.

Tämän jälkeen synkataan vasemman puolen kaasuttimet mätsäämään parina toisiinsa. Sama juttu. Ruuvi ja mutteri löytyy vasemman puolen kaasuttimien välistä.

Lopuksi vielä mätsätään vasemman ja oikean puolen kaasutinparit toisiinsa. Näiden synkkausta varten säätöruuvi ja lukitusmutteri löytyvät vasemman puolen taaemman kaasuttimen vierestä.

Näin kaikki kaasuttimet ovat synkattu toisiinsa.

Kaasutin numero kolme (takana oikealla) on kiinteä kaasutin, jota vasten periaatteessa kaikki säätö tapahtuu..

Tässä näkyy hyvin vasemman puolen säätöruuvi kaasuttimien välissä. Sekä ruuvimeisselin vieressä vielä toinen säätöruuvi vasemman ja oikean kaasutinparin synkkaamiseksi. Ruuvimeisseli kuvassa ei tässä tapauksessa liity asiaan. 

<kuva hukassa>

Synkkausta varten tarvitaan työkalu. Voit ostaa synkkatyökalun kaupasta. Maksaa noin 100e. Mutta voit myös itse tehdä riittävän synkkatyökalun muutaman euron osista. Itse tein letkusta ja liittimistä sekä parista kuulasta sopivan työkalun, joka osoittautui ihan toimivaksi.

Ensin tarvitaan M5 kierteillä olevat liittimet imukaulojen ruuvien tilalle.



Laitoin pienet o-renkaat väliin tiivistämään ja sormitiukkuuteen. 
Ei tarvi verenmaku suussa kiristää tai o-rengas hajoaa tai menee linkkuun.
Näitä liittimiä 4kpl taisi maksaa 2-3 euroa ebaysta.
Sisäreijän halkaisija 2.75mm.



Sopivaa letkua joku 2-3m pätkä, josta tekee muutamalla kiepillä tällaisen laitteen. Letku taisi olla ebaysta joku 5 euroa. Sisähalkaisija 5mm ja olikohan 3-5m pätkä. 

Sisimmäinen kieppi tehdään omasta letkupätkästään.
Kumpaankin letkuun laitetaan 3mm kuula. Tärkeää että kuula on isompi, kuin imukauloihin tulevien liittimien sisäreijät. Ettei imu vetäise kuulaa männän taottavaksi. Ihan varmuuden vuoksi.

Kuuliakin löytyi ebaysta. 50kpl pussi maksoi hurjat 3 euroa posteineen. Kaksi olisi riittänyt, mutta pienin pussi oli 50 kappaleen pussi. 

Eli ideana on, että sisemmän letkun sisällä oleva kuula roikkuu vetovoiman avulla alimmassa pisteessä.
Ulommassa pitkässä letkussa oleva kuula taas heiluu ees taas kun letkun päät liitetään imukauloihin. 
Kun kaasuttimet on synkronoitu, niin kuula heiluu jotakuinkin pientä liikettä keskellä alhaalla. Samassa kohdassa mitä tuo ylempi kuula. Näin imukaulojen imut ovat tasapainossa.






Kuva kuulista letkun sisällä. Alempi heiluu ja kuvassa on sattumalta pysähtynyt hieman oikealle.



Kun olet saanut kaikki synkronoinnit tehtyä, niin ei muutakun kromit takaisin paikoilleen, tyhjäkäynnin uudelleen säätäminen ja ajamaan.

Omassa wingissäni huomasin välittömästi paikallaan jo vapaalla kaasutellessa, että reagoi kaasuun pikkuisen terhakammin. Eli kyllä siitä jotain apua lienee. Alkoi vaan vettä satamaan, niin jää ajo myöhempään kertaan. Muutenkin kuulostaa pikkuisen terveemmältä. Ei ole enää tyhjäkäynnillä sitä ensiöketjun rallatusta, joka epäsynkassa olevilla kaasuttimilla wingissä on tapana rallattaa.

Eipä tässä muuta :)

Edit: sade väistyi iltamyöhään ja lähdettiin kaverin kanssa ajelulle. Oli mukava huomata, että se tosiaan pitää paikkansa, että epäsynkassa olevat wingin kaasarit aiheuttavat ensiöketjulle rahinaa matalilla kierroksilla. Aina piti ennen lähteä liikkeelle paikaltaan kovilla kierroksilla, koska matalalta vedättämällä hirveä ketjun rahina. Nyt se oli kokonaan poissa. Oli ilo oikein ajella kun pyörä kuulosti terveemmältä. Myös kaasun reagointi herkemmin huomattiin ajossa. Kiihtyy pikkuisen rivakammin ja jotenkin ryhdikkäämmin. 

Samoin venttiilien säätämisen jälkeen pyörä starttaa nätimmin. Ennen starttasi nätisti, mutta nyt se on näpäys ja käynnissä. 

Kyllä on hieno tunne nyt kun pyörässä kaikki pelaa viimisen päälle kunnolla. 

4 kommenttia:

  1. Moro!

    Kommenttini ei liity tähän juttuun oikeastaan, mutta kuitenkin. Minkä verran olet kuluttanut rahaa yleensä projektipyöriisi? Esim. se kustomi cx jonka entisöit. Olen itse ostanut juuri ensimmäisen Hondani ja sen laitto museokuntoon vaikuttaa tulevan varsin tyyriiksi. Siksi kyselen mitä muut ovat kuluttaneet omiin projuihinsa. Että onko oma projektini tulossa liian kalliiksi. Jos ymmärrät.

    VastaaPoista
  2. Laitoit vaikean kysymyksen. Yleisesti ottaen olen huomannut, että näihin vanhoihin pyöriin saa uppoamaan rahaa satasista tuhansiin. Riippuen seikoista. Tuollaisen cafeen rakentaminen halvoilla ebay-osilla maksaa 200-1000e arvioisin. Tässäkin tullaan siihen, että mitä pitää ostaa ja minkä laatuista haluaa. Tavallisen ajopyörän osien vaihto ei ole niin kallista, jos ei ole kiire saada jotain harvinaista osaa kalliilla. Ebaysta kyttäämällä voi löytää halvalla hyviä löytöjä. Sitten taas museointi on asia erikseen. Siihen saa uppoamaan helposti todella paljon rahaa, mikäli lähtökohta ei ole valmiiksi jo suht priimakuntoinen pyörä.

    Itselläni siihen custom cx:ään taisi mennä viitisen sataa kaikkiaan. En lähtenyt maalauttamaan tankkia ja korjauttamaan satulaa. Löysin hyväkuntoiset tilalle ja myin ne huonokuntoisemmat eteenpäin. Mutta olen myös yleensä laittanut tekniikaltaan kaikki pyöräni kuntoon. En kehtaisi myydä susikuntoista pyörää koskaan. Aina tip top kuntoisina pyörät on uudelle omistajalle lähteneet. Kaiken kaikkiaan sanoisin että 500-1500e välillä saat jo paljon hienoa aikaa.

    Tosin aina on sitten näitä poikkeuksia pyöräkohtaisesti. Esimerkiksi wingin vuotavien pakoputkien tilalle alkuperäisiä et saa ja käytetyistä ruttosista pyydetään 200-300e helposti. Tilalle rosteriset maksaa 700-800e. Samoin satula jos on huonossa kunnossa, niin hyväkuntoisesta priima satulasta voit joutua maksamaan 150-250e helposti. Jos maalipinta on huono, niin maalautuksiin menee helposti 300-600e. Ja ruostettahan ei saa olla. Välillä saa etsiä tovin kissojen ja koirien kanssa (jopa ebaysta) priimakuntoista museoon kelpaavaa kromista osaa.

    Mutta mikäli aikaa on ja ei ole kiireellä pakko hoitaa, niin kannattaa tehdä ajan kanssa huolella. Lopussa se kyllä palkitsee ja saat hyviä muistoja itse museokunnostamastasi pyörästä.

    Saako kysyä mikä pyörä sinulla on museoajatuksen alla?

    VastaaPoista
  3. Honda CB 125 TA eli vuosimallin -80 pyörä tuli hommattua alkukesästä. Oli ihan siistikuntoinen, mutta purettaessa löytyi jonkun verran ruostetta, joten maalata se pitää. Pakoputket on ruostuneet puhki, ja muut kromiosat täytyy uudelleen kromauttaa. Kone täytyy rempata, sähköt tehdä uusiksi yms. Ajatuksena on tehdä laatuosilla toimiva paketti pitkäksi aikaa. Vähän on laittajassa perfektionistin vikaa, joten kaiken täytyy olla vimpan päälle siistiä. Laskeskelin, että osiin saattaisi pahimmillaan mennä n. 1900 €. Ikinä tuosta ei eroon pääse ilman että tekee paljolti tappiota, mutta ehken siitä erota haluakaan. Kiire ei ole tehdä, kortin kun saan vuoden päästä ja harmillisesti aikalailla ajokauden lopussa. Eiköhän siitä vielä katseiden kääntäjä tehdä :)

    VastaaPoista
  4. Äkkiä kuulostaa tosiaan parin tonnin projektilta. Sen verran kattavasti luettelit tekemistä. Itselläni ei noin laajoja alkuperäistämisprojekteja ole koskaan ollut. Älä vaan lähetä tallinnaan kromautettavaksi osia. Paljon on ollut juttua, ettei osat välttämättä palaa ikinä kotiin. Viialassa kuulemma on laadukas kromaamo.

    Perfektionismi on juuri oikea asenne näille. Itse myöskään en koskaan oikoen tee mitään jos vaan mahdollista kunnolla tehdä. Jälkeenpäin vaan harmittaa korjata uudelleen juttuja. Ja kun tekee itse itselle, niin haluaa sitä luotettavuutta ja käyttövarmuutta.

    Suosittelen että perustat itsellesi Gmail-sähköpostiosoitteen. Samalla tunnuksella saat sitten nettiin tehtyä googlen picasa kuvakansioita. Liki jokaisesta nykyajan älypuhelimesta pystyy sopivalla ohjelmalla lataamaan projektin edetessä otetut kuvat picasaan sopivaan kuvakansioon.

    Sitten perustat tällaisen googlen blogger blogin samalla tunnuksella. Saat hienon blogin, josta voit seurata ja kertoa muillekin projektin etenemisestä. Koska kaikki on googlen tuotteita, niin blogger (blogspot.fi) blogiin saa helposti kirjoittamasi tekstin sekaan poimittua kuvat (jotka on picasassa). Toimivat todella hienosti yhteen. Jää samalla itselle hieno dokumentaatio ja muisto, mitä tuli tehtyä ja koska. Toimii myös hienosti dokumentaationa myydessä, että voi todistaa kuvien kera mitä tosiaan tuli tehtyä.

    Veikkaan että tämän takia about jokainen myymäni pyörä on mennyt 1-2 viikossa kaupaksi oikealla hinnalla. On ollut faktaa ja dokumentaatiota, että huollot on kaikki tehty ja pyörät on tip top kunnossa.

    Tsemppiä projektiin :-)

    VastaaPoista