tiistai 13. toukokuuta 2014

GL1100 kierroslukumittarin vaijerin uusi stefa asennus

Tutulla oli heti toimittaa uusi stefa vuotavan tilalle hyllystä. Eli samantien hommiin.
Ekana irti koko hökötys kannesta. Kaksi pulttia pois.


Bensaletkut irti ja mittarivaijeri irti.
Melko selkeästi tästä näkee että on stefasta vuotanut.

Kunnon puhdistus bräkcleenillä ennen kuin viitsii alkaa hommiin.

Sisältä näkee minkälaiset hammastukset on mittarinpyörittäjässä.

Toisinaan stefojen irroittaminen on hankalaa. Ei meinaa stefa liikahtaa mihinkään. Ja ruuvimeisselillä ei viitsi kovin alkaa kampeamaan. Tahtoo tällöin yleensä pehmeämpi valuseos vaan naarmuttua tai jopa tulla kolhuja. Sen jälkeen on turha odottaa minkään stefan pitävän öljyjä oikealla puolella.

Tämä stefa oli myös harvinaisen ikävä irroittaa. Silloin kannattaa ottaa hyvä ruuvi. Naputella vasaralla se läpi stefasta siten, ettei se osu seinämiin. Pyöräyttää ruuvimeisselillä sen hyvin kiinni ja sen jälkeen pihdeillä nyppää stefan pihalle. Toimii useimmiten kun on hankala paikka.

Mittarin pyörittäjän otin myös irti ihan vain tutkiakseni sen kunnon. Vaikutti hyvältä ja ei kulumaa. Siispä kevyesti akselin pää öljyttynä takaisin paikalleen.

Tämän jälkeen se uusi stefa mittaripyörittäjän päälle. Puhtaalla moottoriöljyllä sivele stefan ulkoseinät ja keskireikä. Asettele stefa varovasti paikalleen suorassa kulmassa. Älä vaan tiputa stefaa maahan tai se on täynnä hiekkaa ja naarmuttaa itsensä pilalle.

Jotta saat stefan tarpeeksi syvälle, niin kannattaa laittaa sen päälle sopiva hylsy.
Sitä painelemalla tai varovasti naputtelemalla stefa löytää tiensä pohjaan.

Tämän jälkeen unohdin ottaa valokuvan vaiheesta, jossa nokka-akselin pään hammastukset tulee rasvata. Kuulemma tänne ei öljyä juuri tule kannesta. Joten isot pojat jenkkilästä osasivat vihjata, että kannattaa rasvata kunnolla hyvällä rasvalla se akselin pään kierreosa. Tämä estää sitä kulumasta. Lainaan netistä löytämääni kuvaa, josta asia käy ilmi. Tässä kuvassa on laitettu jotain litiumrasvaa. Mutta itse laitoin molybdeenirasvaa. Pääasia että jotain rasvaa laittaa. Pysyy siinä paremmin kuin öljy. 

Kuvassa on laitettu mittarinvaijerin päähän vielä ohut o-rengas estämään sadeveden valuminen mittarinpyörittäjälle. O-rengas ei kuulu tähän oikeasti, vaan on kuvan ottajan oma kötöstelmä. En lähtenyt laittamaan itselleni o-rengasta tuohon. Mutta ihan hyvä idea. Toisaalta eipä ruostetta näkynyt 31 vuotiaassa pyörässä niissä osissa, niin tuskin sinne vesi ihan heti pääsee.



Tämän jälkeen paketti nippuun, kromit paikalleen (jos sellaiset löytyy) ja testaamaan että pyörä käy, saa polttoainetta ja että kierroslukumittari toimii. Hyvä on myös seurata, ettei mitään öljyvuotoja enää näy pyörän käydessä tovin aikaa.

Homma selevä. Aikaa menee 10-30 minuuttia. Riippuu onko kiire vai ei.

Samalla jouduin vähän soveltamaan...
Normaalisti polttoainepumppu on 6mm pulteilla paikoillaan. Mutta kun on kromia lisätty, niin 6mm pultit on korvattu messinkisillä 6mm pulteilla, joissa on toisessa päässä 4 tai 5mm ruuville kierteet. Ja näihin sitten kiinnitetään tuo krominen suojakuori.

No arvaappa miten kävi 31 vuotta vanhalle messinkipultille, jota on muutaman kerran historian aikana avattu. Eipä tarvinnut kun vasurilla vähän kiristää, niin naps. Ja huomasin että toisen on edellinen jo onnistunut hajottamaan samalla tavalla. On vaan koittanut korjata sitä ja saanut murtumaan koko osan.

Joten ei muuta kuin soveltamaan. Tuossa murtunut osa. Hain kaupasta 6mm kierretankoa. Jatkopalan ja mutterin. Näistä sitten tein saman mittaisen ja kiristin mutterilla tuon jatkopalan paikalleen. Tällä sai kiristettyä nätisti polttoainepumpun paikalleen kanteen.

Uusi osa on noin 2mm pidempi, mutta se ei haitannut. Ainoastaan mikä haittasi oli se, että tämä jatkopala ei nyt sitten ole toisesta päästä 4-5mm kierteellä. Vaan kokonaan 6mm kierteellä. 

Tämän vuoksi jouduin hieman poraamaan isommaksi noita kromikuoren reikiä, että sain pultit osumaan kohdilleen kierteisiin. Pikkuisen joutui näkemään vaivaa, mutta tuli ihan hyvä.


Täytyy seurailla, että alkaako vuotamaan öljyä ajossa. Eli kiristinkö tarpeeksi tai oliko tiiviste jo vähän huono.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti