sunnuntai 25. toukokuuta 2014

GL1100 Goldwingin moottorin sisäpesu

Kun wingini ostin, niin tosiaan sen vaihteisto toimi hieman rusahdellen. Ei todellakaan nätisti loksahdellut paikalleen. Ensimmäinen öjynvaihto osoitti että sisällä oli vanhat tervat. Liekö kauan olleet sisässä. Tilalle meni Mobil Delvacit, jotka on ns. pesevät öljyt. 400-500km Delvaceilla ajettuani rupesi huomaamaan, miten vaihteisto alkoi toimia. Kai se liotti hapattuneita öljypaakkuja pinnoilta pois, jolloin öljy pääsi vasta kunnolla metallipinnoille ja tekemään sitä, mitä öljyn pitää tehdä. Eli voitelemaan.

Päätin silti vielä laittaa sisään moottorin sisäpesuainetta öljyn sekaan, jonka kanssa pyörän tulisi antaa käydä tyhjäkäynnillä 15minuuttia ja sen jälkeen vaihtaa öljyt ja suodatin. Tein vähän radikaalimmin, kuten jenkkifoorumilla monet ovat tehneet. Aineet moottoriöljyn sisään ja melkein 100km ajoa rääkkäämättä moottoria ja joka vaihteella.



80km ajon jälkeen öljyt pihalle. Noin 500km sitten laitetut tuoreet öljyt näyttivät tältä ja vaihteisto toimi hienommin ja konekin kuulosti pehmeämmältä. Eli voisin melkein todeta, että kyllä tuo jotain tekee ja puhdistaa. Jossain oli maininta, että kyseinen aine vastaisi kerosiinia. Kuulemma liottaa öljypaakkuja öljyn sekaan ja siksi kai tuo öljy noin mustana tuli pihalle. Nyt lienee moottori puhdas ja hyvä :)

Sitten vaan uudet Delvacit sisään ja uusi öljynsuodatin ja kovaa ajoa.

Samalla tuli tyhjättyä huohotusletkun keräiyssäiliö moottorin takaa. Helppo irroittaa. Yksi 8mm pultti irti ja letku irti ja kippaa vaan jäteöljyjen sekaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti