tiistai 21. toukokuuta 2013

CX500 DIY cdi-boksin testailua osa 1 (rakentanut Aki Lötjönen)

Alkuperäiset honda cx500:n cdi-boksit alkavat tulla tiensä päähän. Niiden sisällä oleva elektroniikka on 30-35 vuotta vanhaa ja komponenttien ikä on tulossa tiensä päähän. Osalla on jo alkanut boksit hajoilemana. On fakta, että käytit cdi-boksia tai et, niin niillä komponenteilla on silti ikänsä, kunnes ne eivät enää toimi.

Alkuperäinen cdi-boksi toimii vaihtovirralla, eli on AC CDI.

No mitä tämän tilalle?
Yksi vaihtoehto on aikaisemmin kirjoittamani Tsekkiläisen Ignitech firman tekemä CDI-boksi. Ignitech toimii 12V tasavirralla. Eli on DC CDI ja toimii eri periaatteella. Ignitechille ei oikeastaan ole vielä kilpailijaa markkinoilla. Ignitechin avulla pystyt myös ajamaan cx:ääsi, jos staattorissasi tuli se 5000rpm kakomis ongelma. Ignitechin hinta on siinä 170-180e luokassa postikuluineen.

Australiassa ovat myös kehittäneen Raymodule nimisen elektronisen pulikan, joka korvaa ignitechin. Tavallaan. Hinta on muistaakseni liki tuota ignitechin 170 euroa. Mutta tämän raymodulen kanssa käytetään alkuperäistä cdi-boksia. Jollen väärin ole käsittänyt, niin raymodule muuntaa 12 volttia alkuperäisen boksin tarvitsemaksi vaihtovirraksi tai jotain sinnepäin ja voit taas ajaa. En näe oikein järkeä tässä vaihtoehdossa, koska hinta on kova ja silti edelleen sinulla on vanha cdi-boksi joka odottaa väistämättä sitä aikaa, jolloin sen kuolema koittaa. Tiedä vaikka hajoaisi tällä hetkellä.

No mitä sitten vielä...
Moni on ulkomailla koittanut rakentaa alkuperäisen kaltaista cdi-boksia honda cx:ään. Enemmän tai vähemmän siinä onnistumatta. Moni on jo heittänyt julkisesti hanskat tiskiin ja todennut, että mahdoton tehtävä. Ei kannata edes yrittää. 
Kuitenkin pikkuisessa Suomessa Herra nimeltä Aki Lötjönen onnistui rakentamaan cdi-boksin, joka tuntuisi toimivan CX:n kanssa kuin alkuperäinen. Alustavasti hän on itse koeajanut sitä. Taitaa olla liki 1000km jo takana ilman ongelmia. Minulla oli kunnia päästä toisena testaamaan tätä itserakennettua cdi-boksia. Yllätys oli suuri kun väänsin kahvasta. Tuntui että cdi-boksi reagoi hieman rivakammin kaasukahvaan, mitä alkuperäinen boksi. En tiedä onko kyseessä ihan vain villi ajatus innostuksesta, vai onko se todellakin rivakampi. Mutta samanlaisia kokemuksia oli boksin rakentaneella herralla.

Koska olen ajanut tällä nyt vasta muutaman kilometrin, niin en siitä sen kummemmin osaa vielä palautetta antaa. Aion testata tätä boksia nyt tulevat viikot ja ajella sillä jokusen kilometrin ja muutaman tankillisen. Ja tehdä vertailua alkuperäiseen boksiin. Sen jälkeen kerron kokemukseni. 

Mutta jottei tässä ihan lööperiä puhuta, niin tässä pieni maistiainen videon muodossa kyseisestä boksista. Ties vaikka tämä tulee jonain päivänä tuotteistettua myyntiin. Itse toivon ainakin näin. Olisi ignitechille hyvä maailmanlaajuinen kilpaileva tuote. 


Tässä minun koekäyttöni


Tässä boksin valmistajan koekäyttö

Itse nostan hattua Akille hienosta työstä  \o/
Mahtavaa!!! Hyvä Aki!

Jos jolla kulla heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä tahansa. Kannattaa laittaa rohkeasti sähköpostia Akille osoitteeseen:  parvintage@gmail.com




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti