tiistai 1. marraskuuta 2011

CX500 mallit runkonumeron perusteella sekä juttua jakoketjun kiristäjästä

CX500:sta on monta eri "mallia", jotka erottaa runkonumerosta. Ja itseasiassa moottorin numerostakin, mutta sitä listaa minulla ei tässä ole. Netistä löytää.

Tämä kuva on suoraan Haynesin korjausoppaasta ja viitteeksi kun tilaa varaosia. Eri malleissa on pieniä eroja. Ei isoja mutta pieniä aina siellä täällä. Tyyliin moottorin kampikammion huohotus toteutettu erilailla, käännetyt comstar-vanteet jne jne...

Klikkaamalla suremmaksi


Omani kuuluu tuohon ylärivin ensimmäiseen CX500 sukupolveen joka myös merkinnällä CX500Z jossain sivustoilla mainitaan.

Myös ensimmäisen vuoden 1978 versioissa oli käytetty heikompaa jakoketjun kiristäjää. Tästä tuli Hondalle aikoinaan takaisinkutsukampanja ja Honda korjautti homman omaan piikkiinsä. Korjauksen jälkeen Honda-mekaanikot napauttivat korjauksen merkiksi moottorin kylkeen merkkijäljen. Mikäli ostat 1978 vuosimallin CX500:sta, niin tarkista että moottorin vasemmassa kyljessä heti ennen moottorin numerosarjaa on lyötynä 3 pistettä. Tällöin tiedät että osa on korjattu heti alkuunsa ja jatkoketju ei ole vahingossa päässyt syömään moottorin lohkosta osaa. Toki kiristäjä on voitu vaihtaa myöhemminkin jonkun toimesta, mutta kerran syötyä lohkoa ei uudeksi saa kuin vaihtamalla koko lohkon osan.


Vanha kiristäjä vasemmalla ja uusi jämerämpi oikealla


keskeltä näkee kuinka löysä ketju on syönyt yhden pultin vierestä lohkoa


kolmen pisteen triangeli-merkintä tehdyn takaisikutsutyön merkiksi


Staattorin ympärillä oleva flywheel lähtee irti ruuvaamalla keskelle pultin joka on kokoa
M20x40x1.5mm. Jos ei ruuvaamalla irtoa, niin pari tämäkkää iskua pultin kantaan, niin sitten pitäisi irrota.

Myös öljynsuodattimen kotelon kiinni pitävä pultti on kierteiltään ilmeisesti sama. Mutta saattaa olla pehmeämpää metallia, joten suosittelen ostamaan yhden tuollaisen pultin. Ja maalaa pultin pää vaikka punaiseksi, ettet sekoita sitä muuhun käyttöön.


Mitä tulee jakoketjun kiristämiseen, niin kannattaa kuulemma kiristää aina öljynvaihdon yhteydessä ja samalla kertaa tarkistaa myös venttiilien välykset. Kiristys on helppoa. Avaa 1,5-2 kierrosta kiristäjän ruuvia auki, jotta jousi kiristyy ja ruuvaa tämän jälkeen takaisin kiinni. Jossain mainittiin ettei kannata avata yli kahta kierrosta. Saattaa huonolla tuurilla joku osa irrota paikaltaan ja sen jälkeen se onkin sitten koneen avaaminen edessä... Ja vain siksi että kiristit jakoketjua väärin. Muutenkin kannattaa tarkistaa cx500 factory service manualista mihin asentoon moottori pyöritetään käsin, ennen kuin ryhtyy kiristämään ketjua. Factory service manual löytyy ihan googlella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti